TOKO ALHAROMAIN
MENJUAL PAKAIAN JADI
D 54-D55 AND B19-B20
PASAR TANJUNG MOJOKERTO
MUKTAZILAH DAN MAUQIF PENAFSIRAN
MEREKA TERHADAP AL-QURAN
SEJARAH
KEMUNCULAN MUKTAZILAH
Golongan ini mula muncul di
zaman khilafah Umawiyyah di bawah pemerintahan Hisyam bin Abdul malik di akhir
kurun pertama hijrah.Para Ulama berselisih pendapat di dalam memberi makna
asal-usul datangnya muktazilah itu sendiri.Menurut riwayat yang masyhur di
kalangan jumhur Ulama ianya muncul ekoran daripada percanggahan pendapat wasil
bin Ata’ Al-Ghazzal (80-131H) dengan gurunya Imam Al-Hasan Al-Basri r.a(
22-110H) dalam masalah dosa besarمرتكب الكبيرة) ).Ketika Imam Al-Hasan sedang mengajar datang seorang lelaki
bertanyakan tentang hukum melakukan dosa besar adakah menjadi kufur atau
sebaliknya.Belum sempat beliau menjawab tiba-tiba bangun salah seorang anak
muridnya iaitu Wasil lalu berkata: “Tidak aku berpendapat bahawa mereka itu mukmin sejati dan tidak juga kafir
secara mutlak bahkan mereka itu berada di antara dua tempat(المنزلة بين منزلتين)” iaitu antara iman dan kufur.Lalu
Imam al-Hasan berkata kepadanya: “asinglah diri kamu dari kami wahai
Wasil”.Ekoran daripada peristiwa itu dia dan pengikutnya dipanggil golongan
muktazilah.
Kadang kala golongan ini dipanggil puak Al- Qadariah dan
kadang kala dipanggil puak Al-Mua’ttilah.Pada asalnya golongan ini sebenarnya
memang kuat mempertahankan akidah Islam tetapi mereka lebih menggunakan mantik
akal daripada dalil naqli(Al-Quran dan Hadis).Mereka memerangi golongan
batiniah(syiah),yahudi,nasrani dan kumpulan-kumpulan yang sesat.Di ceritakan
bahawa Abu Al-Huzail Al-‘Allaf(135-226H) salah
seorang syeikh muktazilah di Basrah telah mengislamkan seramai tiga ribu
orang majusi dengan cara berdebat dan berbincang.Walaupun begitu mereka tersilap langkah dengan menghujum Ahli
Sunnah Wal Jamaah denga senjata yang sama yang pernah digunakan untuk memerangi
golongan yang menyelewang dari Islam.
Dalam tempoh yang singkat sahaja pengaruh fahaman golongan
ini berkembang begitu cepat dan mempunyai
pengaruh yang besar sehinggakan Yazid bin Al-Walid(125 – 126 H* tahun
memerintah) dan Marwan bin Muhammad(127 – 132 H*) dari pemerintah kerajaan
Umawiyyah dan Al-Makmun bin Harun Ar-Rasyid(198 – 218H*) , Al-Muktasim bin
Harun Ar-Rasyid(218 – 227 H*) dan Al-Wasiq bin Al-Mu’tasim(227 – 232 H*) dari
kerajaan Abbasiyyah telah menjadikannya sebagai pegangan rasmi dalam negara dan
kerajaan.Bahkan mereka ini menggunakan kekerasan bagi sesiapa yang tidak
sehaluan dengan mereka seperti yang
berlaku terhadap Imam Buwaiti pengganti imam As-Syafei yang dihukum bunuh dan
Imam Ahmad bin Hanbal disiksa dan
dipenjara kerana bertegas mengatakan bahawa Al-Quran itu adalah kalam Allah dan
bukannya makhluk seperti yang didakwa oleh golongan muktazilah.
USUL LIMA MUKTAZILAH
Terdapat lima usul yang menjadi pegangan utama golongan muktazilah
iaitu
1-tauhid,
2-keadilan Allah S.W.T. ( العدل),
3-janji baik dan janji buruk,
4-manzilah baina
manzilataini(المنزلة بين المنزلتين) dan
5- amar maaruf nahi mungkar (الأمر بالمعروف والنهى عن
المنكر).
Usul lima ini mestilah
dihimpun dan digabungkan semua sekali dan sesiapa yang tidak mengiktiraf dan
berpegang antara salah satunya maka dia sebenarnya bukanlah dianggap pengikut
muktazilah yang sebenar.Sebagaimana yang
disebut oleh Abu Al-Hasan Al-Khayyat(meninggal pada 300H) salah seorang
pemimpin muktazilah di kurun ke 3 hijrah dengan katanya: “Dan tidak berhak
salah seorang dari mereka(pengikut muktazilah) dinamakan muktazilah sehinggalah
dia menghimpunkan kesemua pegangan usul lima iaitu tauhid,keadilan, janji baik
dan buruk, manzilah baina manzilataini dan amar ma’ruf dan nahi
mungkar.Apabila telah lengkap kelima-lima usul ini maka layak baginya digelar
pengikut muktazilah”.
Dalam usul yang pertama iaitu
tauhid , antara kandungan pegangan mereka ialah mustahil melihat Allah S.W.T.
di akhirat (رؤية اللة),tiada sifat bagi Allah S.W.T.
melainkan zatNya sahaja dan al-Quran adalah makhluk.
Antara iktikad mereka dalam
usul yang kedua iaitu al-adl pula
antaranya Allah S.W.T. tidak menjadikan perbuatan hambaNya samada baik mahupun
buruk bahkan hambaNya sendiri yang melakukannya dengan ikhtiar dan kehendak
masing-masing.
Manakala dalam usul yang
ketiga iaitu janji baik dan buruk Allah
S.W.T. antaranya mereka berpegang bahawa
Allah S.W.T. memberi balasan baik kepada
sesiapa yang melakukan kebaikan dan sebaliknya , orang yang melakukan dosa
besar tidak akan diampun ,akan kekal dalam neraka serta tidak akan mendapat
syafaat kecualilah dia sempat
bertaubat sebelum mati.Mereka juga beriktiqad bahawa Allah S.W.T.
wajib memberi balasan pahala kepada hamba yang taat dan wajib mengazab
kepada hamba yang melakukan dosa besar.
Di dalam usul yang keempat
iaitu manzilah baina manzilataini mereka mengatakan bahawa orang yang melakukan
dosa besar bukanlah mukmin mahupun kafir bahkan kedudukannya adalah di antara
dua tempat, antara iman dan kufur.
Manakala di dalam usul yang
terakhir iaitu amar ma’ruf nahi mungkar , mereka berpegang bahawa wajib
ke atas setiap orang yang beriman
menyebarkan dakwah Islamiah dan menunjukkan jalan hidayah kepada mereka
yang sesat.
Mereka berkata: “Memadai amar ma’aruf nahi mungkar hanya dengan hati,dan dengan lisan jika tidak
mampu dengan hati dan memadai dengan tangan jika tidak mampu dengan keduanya(hati dan lisan) dan
jika tidak mampu juga dengan tangan hendaklah menggunakan pedang kerana firman
Allah S.W.T.
وان طا ئفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا
بينهما،فان بغت احداهما على الأخرى فقاتلوا التى تبغى حتى تفئ الى أمر الله”
al-Hujurat : 9.
Kewajipan ini tiada
bezanya antara orang yang
mempunyai kuasa(pemerintah) ataupun orang yang tidak mempunyai kuasa.Mereka
juga berpendapat kewajipan ini bukan bermula dengan perintah syarak tetapi
datangnya adalah dari kehendak akal manusia , syarak hanyalah penguat
kepada pendapat akal tersebut
sebagaimana yang disebut oleh Al-Jubaie ( (الجبائىsalah
seorang syeikh Muktazilah yang
meninggal pada 295H .
Kesemua usul ini bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah
berdasarkan kepada dalil nas al-Quran dan hadith Nabi s.a.w.Sebenarnya masih
ada lagi prinsip dan pegangan yang lain
yang tidak disebut di sini bahkan ada
pegangan-pegangan khusus bagi setiap pecahan pengikut-pengikut muktazilah ini
sehinggakan melebihi 20 pegangan dan prinsip.
MAUQIF MUKTAZILAH DALAM PENAFSIRAN AL-QURAN
Secara umumnya penafsiran golongan muktazilah berdasarkan kepada Usul
Lima.Mereka menggunakan hujjah al-Quran untuk menguatkan pegangan mereka tetapi
penafsiran mereka itu berdasarkan pandangan yang bertepatan dengan akidah
mereka.Golongan ini lebih banyak menggunakan logik akal daripada nas
al-Quran dan hadith sehinggakan mereka mampu memperdayakan orang ramai.
Contoh penyelewengan penafsiran mereka terhadap al-Quran.
1) Dalam masalah mereka menjadikan ayat-ayat yang zahirnya menyokong
mazhab mereka sebagai ayat muhkamat(tanpa takwilan) dan menjadikan ayat muhkamat
kepada ayat mutasyabih(mempunyai beberapa makna ).Manakala ayat(muhkamat
dan mutasyabih) yang bertepatan dengan pegangan mereka, tidak akan
diubah statusnya. (sila rujuk
al-Kasyaf 1/ 337 dan nota kakinya,tafsiran surah ali-‘Imran :7)
Contoh :
Status ayat yang diubah daripada muhkamat kepada mutasyabih.Firman
Allah S.W.T . الى ربها ناظرة))
–al-Qiamah:23 .Melalui ayat ini mereka mentafsirkan an-nazhar(النظر ) itu
maknanya ialah pengharapan (الرجاء) ,penantian terhadap nikmat(التوقع للنعمة ) dan karamah(الكرامة ).Mereka
mengatakan bahawa ayat ini bukannya dari nas yang jelas iaitu boleh melihat
Allah S.W.T. sebagaimana iktiqad
Ahli Sunnah. (sila rujuk al-kasyaf 1/ 337-338 , 4 / 662 )
Status ayat yang ditukar daripada mutasyabih kepada muhkamat.Firman Allah S.W.T. (لا تدركه الأبصار ) – al –An’am :103.
Mereka menafsirkan ayat ini bahawa mustahil melihat Allah S.W.T. di
akhirat kelak tanpa takwilan dengan makna yang lain.Penafsiran ini bercanggah
dengan Ahli Sunnah yang mengatakan bahawa ayat ini perlu diihtimal dengan makna yang lain.
(sila rujuk al-Kasyaf 1/ 337-338 , 2
/ 54 )
Status ayat yang tidak diubah yang bertepatan dengan iktiqad
mereka.Firman Allah swt.(ان الله لا يأمر بالفحشاء
) –al-A’araf :28 dan ayat ( أمرنا مترفيها ففسقوا فيها)
–al-Isra’: 16 (sila rujuk
al-Kasyaf 1 / 337-338 , 2 / 98- 99 , 653 - 654 )
2) Dalam masalah usul al-adl.
Contoh dalam ayat.
(أهم يقسمون رحمة ربّك نحن قسمنا بينهم معيشتهم فى الحياة الدنيا )
al-Zukhruf:32.
Melalui ayat ini mereka mengatakan bahawa Allah S.W.T. hanyalah
mengurniakan rezeki yang halal sahaja kepada hambaNya dan tidak rezeki yang
haram bahkan manusialah yang berusaha dengan diri mereka sendiri. sebagaimana
yang disebut oleh Az-Zamakhsyari dalam tafsirnya al-kasyaf.Ini kerana mereka
berpendapat Allah S.W.T. tidak menciptakan perkara yang buruk dan keji.Pendapat
ini bersalahan dengan Ahli Sunnah yang berpegang bahawa semua makhluk dan benda
adalah diciptakan oleh Allah S.W.T. (sila
rujuk al-Kasyaf, 4 / 248 – 249 ).
3) Dalam masalah manzilah baina manzilataini .
Contohnya dalam surah Al-Isra’:9-10
ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم ويشر المؤمنون
الذين يعملون الصالحات أنّ لهم أجرًا كبيرًا(9) وأن الذين لا يؤمنون بالأخرة
أعتدنا لهم عذابًا اليمًا(10)
Az- Zamakhsyari mengatakan: “Jika kamu berkata :
kenapa disebut orang-orang mukmin yang baik dan orang-orang kafir sahaja tidak
disebut orang-orang fasiq ?Maka aku berpendapat : Adalah manusia itu adakalanya
mukmin bertakwa dan adakalanya musyrik(kufur) dan sesungguhnya ada sesuatu yang wujud yang berada di antara dua tempat selepas
itu(antara iman dan kufur)” .(sila rujuk al-kasyaf 2 / 650 – 651 ).
Ini adalah antara contoh –contoh penafsiran golongan muktazilah yang
dapat disebut dan masih banyak lagi contoh-contoh lain yang boleh dirujuk di
dalam buku-buku yang berkaitan.
HASIL KARANGAN GOLONGAN MUKTAZILAH DI DALAM BIDANG PENAFSIRAN
AL-QURAN
Banyak kitab tafsir al-Quran yang dikarang dan dihasilkan oleh
ulama-ulama muktazilah tetapi tafsiran mereka itu berdasarkan kepada usul
mazhab mereka.Hasil karangan mereka ini tidaklah begitu banyak memberi manfaat
jika dibandingkan dengan kitab-kitab tafsir yang lain.Kebanyakkan kitab tafsir
mereka ini telah luput ditelan zaman tetapi ianya ada disebut oleh ulama Ahli Sunnah yang terdahulu seperti yang
disebut oleh Imam As-Suyuti di dalam tabaqat al-Mufassirin dan tabaqat
al-mufassirn oleh Ad-Dawadi anak
murid kepada As-Suyuti.Tidak banyak kitab mereka ini sampai kepada kita kecuali hanya tiga buah sahaja
yang masih kekal hingga sekarang.
Di antara ulama muktazilah yang masyhur dalam menghasilkan kitab tafsir
ialah :
1- و اصل بن عطاء(80-
131 ه) ”معانى القرأن"
2- قطرب (ت: 206 ه) - " معانى
القرأن"، و"اعراب القرأن"، و" الرد على الملحدين فى متشابه
القرأن" ،" ومجاز القرآن".
3- أ بو بكر عبد الرحمن بن كيسان الأصم
(ت: 240 ه )
4- عمرو بن بحر أبى عثمان الجاحظ (ت:255 ه
) - " نظام القرأن"، و"
المسائل فى القرآن"
5- محمد بن عبد الوهاب الجبائى- ابنه أبى
هاشم عبدالسلام (ت:295 ه ) -" متشابه
القرأن"، و" تفسير القرآن".
6- أبو القاسم عبد الله بن أحمد البلخى
الحنفى ،المعروف بالكعبى المعتزلى (ت: 319 ه ) - كتاب فى التفسير فى اثنى عشر مجلدًا
7-
أبو هاشم عبد السلام بن أبى علىّ الجبائى (ت: 321 ه)
8- -
أبو مسلم محممد بحر الأصفهانى ( ت: 322 ه ) - كتاب " جامع التأويل
لمحكم التنزيل" فى أربعة عشر مجلدًا وقيل عشرين مجلدًا
9- أبو الحسن علىّ بن عسى الرمانى ( ت :
384 ه ) كتاب تفسير القرآن المجيد
10- عبيد الله بن محمد جرو الأسدى أبو
القاسم النحوى العروضى المعتزلى (ت : 387 ه )
11- عبد السلام بن محمد بن يوسف القزوينى
( ت : 483 ه ) - قال السيوطى:يقع فى
ثلاثمائة مجلدًا وقيل خمسمائة مجلد كما نقل عن ابن النجار
Antara
kitab tafsir mazhab muktazilah yang masih kekal hingga kini:
1- القاضى عبد الجبار بن احمد الهمدانى
الأسدبانى الشافعى ( ت : 415 ه ) - كتاب" تنزيه القرآن عن المطاعن"
2- الشريف المرتضى العالم الشيعى العلوى (355-
436 ه )- كتاب" أمالى الشريف المرتضى أو غرَر الفوائد و دُرَر القلائد"
3- أبو القاسم محمود بن عمر الزمخشرى (
467- 538 ه)- كتاب" الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل فى وجوه
التأويل"
KRITIKAN PARA ULAMA TERHADAP GOLONGAN MUKTAZILAH
Kritikan yang dapat difahami daripada kalam Al- Imam Abu Al-Hasan Al-
Asy’ari (260 – 330 H/ 873 – 941 M) :
“ Maka sesungguhnya orang yang menyeleweng dan sesat ialah mereka yang mentakwil isi kandungan
al-Quran berpandukan pandangan dan pendapat sendiri ,dan mereka yang mentafsir
al-Quran mengikut hawa nafsu,suatu tafsiran yang tiada bukti dan dalil ianya
datang dari Allah S.W.T. dan bukan juga
datangnya dari riwayat Rasulullah s.a.w. dan
ahli keluarganya,dan bukan juga datangnya dari orang-orang terdahulu(as-salaf)
yang terdiri daripada kalangan sahabat dan tabien r.ahm.Ini merupakan suatu
pembohongan terhadap Allah S.W.T. Sesungguhnya mereka telah tersesat dan bukan
terdiri daripada kalangan mereka yang mendapat petunjuk”.
Begitu juga kritikan yang dinaqalkan daripada syeikhul Islam Ibn
Taimiyyah(662 – 792 H / 1263 – 1328 M) daripada buku muqaddimah Ibn
Taimiyyah – Usul at – Tafsir katanya
:
“ Contohnya mereka berpegang terhadap sesuatu pendapat
kemudian dikuatkan dengan lafaz-lafaz
dari al-Quran(sebagai hujjah) dan ( dengan itu) mereka bukanlah dari kalangan salaf yang terdiri dari
kalangan para sahabat dan tabien r.ahm,tidak juga dari kalangan para imam umat
Islam ,pendapat mereka tidak boleh diterima dan begitu juga tafsiran mereka
terhadap al-Quran tidak boleh diterima.Dan bukanlah mana-mana tafsiran mereka
itu batil melainkan kebatilannya itu muncul
dengan pelbagai bentuk rupa yang berbeza.Yang demikian itu dapat
ditinjau dari dua sudut. Pertamanya , kadang kala ianya dapat diketahui melalui
kerosakan yang terdapat pada pendapat atau pegangan mereka. Keduanya kadang
kala dapat ia dapat diketahui melalui kerosakan yang terdapat pada penafsiran
mereka terhadap al-Quran samada ketika mereka mengemukan pendapat atau pegangan
mereka ataupun ketika jawapan-jawapan yang dikemukakan terhadap orang yang bercanggah
dengan (pendapat) mereka.Ada dikalangan mereka yang menggunakan ibarat kalam
yang indah dan fasih sedangkan penipuan berlaku pada kalam tersebut.Kebanyakan
manusia tidak menyedari dan mengetahuinya umpamanya seperti pengarang kitab
al-Kasyaf (Az- Zamakhsyari) dan selain
darinya sehinggakan kalamnya itu ‘laris’ dikalangan orang ramai yang membuatkan mereka (orang
ramai) tidak percaya wujud kebatilan di
dalam penafsiran mereka(muktazilah) yang batil itu-masya-Allah- Dan aku
benar-benar lihat(yakin) dari kalangan ulama tafsir dan selain dari mereka
melalui apa yang disebut di dalam kitabnya dan
melalui kalamnya terhadap tafsiran mereka ,tidak terdapat sesuatupun
yang selari dengan usul mereka(muktazilah) yang diketahui dan dipercayai ada
berlaku kefasadan pada usul itu dan perkara itu(usul yang fasad) tidak akan
diberi petunjuk”.
Anak murid kepada Ibn Taimiyyah
iaitu Al-‘Allamah Ibn Qayyim Al-Jauzi (691 – 751 H / 1292 – 1350 M ) juga turut
mengkritik golongan muktazilah yang menafsirkan al-Quran mengikut hawa nafsu
dan akal fikiran sebagaimana yang disebut di dalam bukunya ( أعلام الموقّعين)
dengan katanya :
“ Itu adalah sampah pemikiran, hampas buah fikiran , habuk kepada pandangan dan was-was kepada keteguhan .Maka apabila
mereka memenuhinya dihelaian kertas-kertas lalu kertas bertukar menjadi hitam ,diisinya di dalam hati –hati
lalu hati akan dipenuhi dengan keraguan dan dibentangkan di alam buana lalu
alam akan musnah. Setiap individu yang
mempunyai akal yang waras mengetahui bahawa kemusnahan alam hanyasanya berpunca
daripada mendahulukan pandangan akal daripada wahyu dan mendahulukan hawa nafsu
daripada akal fikiran”.
Ha za Wabillahi At- taufiq ,wallahu ta’ala ’a’lam
Tidak ada komentar:
Posting Komentar